Badania poligonowe polskiego czołgu 7TP w Rosji (1940)

Na rosyjskim portalu warspot.ru można znaleźć, a dla tych którzy „bukw nie panimajut” przetłumaczony jest na „anglijski jazyk” na blogu Tank Archives,  artykuł o wszechstronnych sowieckich badaniach zdobycznego polskiego czołgu 7TP.

Niemcy i ZSRR zakończyły negocjacje w sprawie podziału terytorium Polski do 5 października 1939 roku. Armia Czerwona zaczęła wycofywać się na uzgodnione pozycje, wykonując rozkaz dotyczący ewakuacji zdobycznego sprzętu. W ramach tych działań przeprowadzono nadzwyczajny rajd. Dowódca 24. Brygady Czołgów Lekkich jakoś dowiedział się o składzie uszkodzonego sprzętu w Tomaszowie Lubelskim. 6 października lotny oddział 152 bojców wyruszył by zabrać trofea. Rajd tej jednostki powrócił z 10 polskimi tankietkami, 9 czołgami polskimi i 2 niemieckimi (PzKpfw II Ausf. C) oraz 30 działami. Z polskich czołgów zdobyto kilka sztuk 7TP i Vickers Mk.E.
To była największa „zdobycz” Armii Czerwonej, aż do wybuchu Wielkiej Wojny Ojczyźnianej (czyli do 22.06.1941 r.). Do tego czasu uzyskiwano tylko pojedyncze sztuki. Ponieważ celem rajdu było złomowisko, wszystkie pojazdy wymagały naprawy. To był jeden z powodów, dla których zabrano wiele pojazdów tego samego typu.
Zdobyte polskie czołgi zostały wysłane do bazy remontowej nr 7 (Darnica, Kijów). Stamtąd część 7TP i C7P została wysłana do badań. Na poligon w Kubince pod Moskwą przekazano czołgi 7TP o numerach 5057, 5091 i 5097 oraz ciągnik C7P o numerze 1153. Wszystkie pojazdy przysłane na poligon nie były sprawne. Z tego powodu zdecydowano o wykorzystaniu dwóch czołgów jako dawców części zamiennych.
Podjęto decyzję o remoncie czołgu o numerze 5091, zbudowanego w 1938 roku. Pracownicy poligonu kompletnie zdemontowali pojazd. Głównym dawcą części zamiennych został czołg o numerze 5097, który był bardziej zniszczony. Części tego czołgu wykorzystano do remontu ciągnika C7P.
W przeciwieństwie do PzKpfw II Ausf. C, który został tylko częściowo odrestaurowany, polski czołg został doprowadzony do stanu pełnej sprawności. Pozwoliło to nie tylko na badanie pojazdu, ale także na przeprowadzenie pełnych testów w ruchu. Poszczególne jednostki i zespoły czołgu zostały szczegółowo opisane, wykonano ich plany. Fakt, że czołgi wpadły w ręce radzieckich specjalistów w wielu egzemplarzach, pozwolił na wykorzystanie pewnych ich elementów jako pomocy wizualnych.

Reszta do przeczytania w podanym wyżej artykule.

image host image host image host image host image host image host image host

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s